Zomerse vieringen

Op twee zondagmiddagen: 2 juli en 27 augustus, worden in de monumentale Grote Kerk bijzondere zomerse vieringen gehouden. Dominee Bert Karel Foppen nodigt je van harte uit. "We willen de stad laten zien dat de kerk springlevend is".

De monumentale Grote Kerk in het centrum van Den Haag is sinds de jaren tachtig onttrokken aan de erediensten. Wel houdt de Protestantse Kerk Den haag er jaarlijks enkele vieringen, zoals op 4 mei en op kerstavond. En deze zomer gaat de kerk ook nog eens twee zondagmiddagen open om muziek te laten klinken en kerkdiensten te houden. Initiatiefnemer Bert Karel Foppen, predikant van de Bethlehemkerk, vertelt er met vuur over.

"Het plan is ontstaan in coronatijd", legt dominee Foppen uit. "We hebben elk jaar aan het einde van de zomer een startzondag, maar in augustus 2021, in coronatijd, zochten we een passende plek waar onze gemeenteleden op afstand van elkaar konden blijven. Dat werd de Grote Kerk. We hadden afgesproken dat de kerkdeuren gewoon open zouden blijven en dat iedereen die binnen wilde ook naar binnen mocht komen. De hele middag kwamen er bezoekers, ook bij de afsluitende viering. Zo ontstond bij mij het idee om daar meer mee te doen. Juist in de zomer en juist op zondagmiddagen als de stad ontwaakt is, alle winkels open zijn, maar alle kerken hun ochtendkerkdienst alweer hebben afgerond. Ik dacht: we kunnen toch laten zien dat die Grote Kerk geen “dood” monument is door er ook gewoon kerkdiensten te houden. Daarmee laten we aan de stad zien dat, ondanks de secularisatie, christelijk Den Haag nog springlevend aanwezig is. Vaak worden de kerken geassocieerd met grijze haren. Maar dat is lang niet overal zo. Er komen bij ons veel jongeren en geregeld zijn er op de kindermomenten wel veertig kinderen die meedoen."

Het heeft heel wat tijd en overleg met deze en gene gekost om voor elkaar te krijgen dat de Bethlehemkerk drie zondagmiddagen de Grote Kerk in mag. Het verbaast mij als onwetende interviewer dat dit plan niet direct door alle kerken is omarmd. Wat is er nu mooier dan de Grote Kerk op zondagmiddag met open deuren waaruit muziek klinkt, gezang en ook gebed? Het ligt kennelijk gevoelig. Foppen: ‘Uiteindelijk hebben we toestemming gekregen voor drie zondagmiddagen. Na de zomer gaan we het evalueren, maar dat is best lastig. Hoe moet je dit evalueren? Wanneer is het een succes? Als er veel mensen binnenlopen? Het gaat mij niet om kwantiteit, het gaat mij erom de christelijke presentie in de stad te laten zien, ongeacht hoeveel mensen er dan binnenstappen. De Haagse kerken hebben wel een sterke en zichtbare presentie op diaconaal gebied, maar de liturgische presentie in de stad, met die bedoeling, is minder sterk. Zouden we als christenen niet een nieuwe fierheid kunnen laten zien zonder onszelf te overschreeuwen? Het vraagt natuurlijk wel veel menskracht om dit te organiseren. Maar ik voel de drive om iets van het christelijk geloof te delen, juist daar waar toeristen en winkelende Hagenaars op zondagmiddag massaal aanwezig zijn. Ik hoop dat het een sneeuwbal is die gaat rollen."

De kerkdiensten op zondagmiddag zijn bedoeld voor iedereen: inwoners van Den Haag, toeristen, leden van de Protestantse Kerk Den Haag, je bent van harte welkom.
Zomerse vieringen in de Grote Kerk
Grote Kerk
Rond de Grote Kerk 12
Zondag 2 juli en 27 augustus
15:30 - 16:00 uur: Muziek in de kerk
16:00 - 16:30 uur: Ontmoeting met koffie en thee
16:30 - 17:30 uur: Kerkdienst

Bovenstaand artikel verscheen in Kerk in Den Haag.