Top2000-kerkdienst

Op zondag 7 januari is er een unieke kerkdienst in de Christus Triumfatorkerk. De eerste Top2000-kerkdienst in Den Haag! Een (on)gewone kerkdienst, met een band en livemuziek. Twee korte preekjes, veel 'meezingers' maar ook gebed en verstilling.

Alle muziek die gezongen en gespeeld wordt, is afkomstig uit de Top-2000. Deze moderne muziek (tenminste - sommige Top 2000 nummers zijn inmiddels ook wel klassiek te noemen) heeft een plekje gekregen in onze gebruikelijke liturgie. Dat heeft een bijzonder effect! Je luistert op een andere manier naar de bekende teksten. Dat geldt ook voor de liturgie. Een kyriegebed grijpt je aan als dan 'Oceaan' van Racoon klinkt, of nog verrassender: 'Grijs' van Jaap Resema. Het thema van de dienst is 'Viva la Vida': Leef het leven! Uiteraard klinkt ook dat nummer van Coldplay. Net als 'Happy' van Pharell Williams, 'Dromen in kleur' van Susan & Freek en zelfs 'Feeling good' van Nina Simone!

Het is een feestelijk thema omdat het dit jaar tien jaar geleden is dat de eerste Top2000-kerkdienst plaatsvond in Zoetermeer. Daarom is er een samenwerking tot stand gekomen tussen de Ichthuskerk in Zoetermeer en de Christus Triumfatorkerk in Den Haag.

Uit de bijbel klinken ook twee feestelijke lezingen: over het feest dat toch doorging (Lucas 14: 15-24) en van het feestmaal van God op de berg Sion (Jesaja 25: 6-9). De band is samengesteld uit Zoetermeerse en Haagse muzikanten, zangers en zangeressen.