Werk in de kerk

Magriet Quarles van Ufford, beleidsecretaris van de Protestantse Kerk Den Haag, vertelt over een mooi moment uit haar werk. Zij zocht een dominee voor een uitvaart en mocht ook zelf aanwezig zijn op deze bijzondere begrafenis.

"Donderdag 26 september mochten ds. Jacob Korf en ik aanwezig zijn bij een begrafenis op St Barbara. De dag ervoor werd er naar het Kerkelijk Bureau gebeld door een mevrouw uit Amsterdam die een predikant zocht voor een begrafenis. Een oom van haar was overleden en de priester die bij de begrafenis zou zijn, had griep gekregen. De dochter van haar oom woont in Suriname en zijn zoon in Amerika, en zij konden niet overkomen naar Nederland. En er moest toch een dominee zijn om de zegen uit te spreken. Ik zei de mevrouw dat wij elkaar ook mochten zegenen, maar dat ik een predikant zou zoeken.

Ds Jacob Korf was bereid om er naar toe te gaan en ik ben met hem mee gegaan. We hoorden dat deze meneer in juni was overleden en in september gevonden. De gemeente vroeg een begrafenisondernemer om hem te begraven, maar de begrafenisondernemer is eerst op zoek gegaan naar familie. En zo was er een nicht in Amsterdam, haar moeder en nog een paar familieleden. Er was een vriend van vroeger en een meneer om een film te maken voor de kinderen in Suriname en Amerika. Er waren verhalen, er klonk muziek en er werd gezongen. Ds Jacob vertelde over het verloren schaap dat gevonden werd. De vriend haalde herinneringen op en las het gedicht van Hanna Lam, de mensen van voorbij.

De mensen van voorbij zijn in het licht, zijn vrij.

En op weg naar het graf zongen de familieleden hun liederen. Bij het graf sprak ds Jacob de zegen, werd het pelgrimslied gezongen. Daarna was er koffie, appeltaart en surinaamse cake. Het was een indrukwekkende bijeenkomst. Dankbaar dat ik daarbij mocht zijn."

Margriet Quarles van Ufford is beleidssecretaris van de Protestantse Kerk Den Haag.