Tafel van Hoop

Na drie jaar experimenteren is de Tafel van Hoop klaar om cadeau te doen! De Tafel van Hoop is een nieuw ritueel rondom eten, breken en delen, ontwikkeld door StekJong. Het leven van alledag komt bij een feestelijke maaltijd samen met oude verhalen en rituelen.

Drie jaar lang is in Den Haag, door medewerkers van StekJong, aan de Tafel van Hoop gewerkt. Er werd geëxperimenteerd met Tafels op bijzondere plekken, met bijzondere mensen en met bijzondere rituelen. Zo waren er maaltijden in kerken, buurthuizen en pioniersplekken, maar ook in een conferentiecentrum, de liberale synagoge en in de Scheveningse duinen. Nu is het tijd om ook anderen kennis te laten maken met dit bijzondere ritueel. Op 14 januari ging de website www.TafelvanHoop.nl de lucht in en in 2019 geven Stek Den Haag en een aantal partners twaalf Tafels weg, om zo eettafels in het land te heroveren als een plek van betekenis, verdieping en echte ontmoeting.

De Tafel van Hoop is voor iedereen die zoekt naar open ontmoeting en verdieping:
de gemeente die verbinding met nieuwe doelgroepen zoekt;
de pioniersplek die experimenteert met nieuwe activiteiten;
de bestaande eet-groep die zo nu en dan de diepte in wil;
de (diaconale) ontmoetingsplek die inspiratie wil delen.

Projectleider van de Tafel en pionier Jonatan Bartling: “Openhartige ontmoetingen zijn niet vanzelfsprekend, we moeten er ruimte voor maken. Ik zoek naar plekken waar we kunnen delen wat ons ten diepste bezighoudt en zo ontdekken wat ons verbindt. Derk Stegeman zocht bij Stek al langer ruimte om buiten de kerk te experimenteren met verhalen en rituelen, zoals die rond de Eucharistie. Zo ontstond de Tafel van Hoop. Het is een zoektocht naar wat het betekent om ‘te breken en te delen’, in ons eigen leven en in ons samenleven.
In en rond de kerk zoekt iedereen naar nieuwe manieren van verdieping en naar ontmoeting met nieuwe doelgroepen. De Tafel biedt kant-en-klare programma’s voor gemeenten, pioniersplekken, eetprojecten en andere groepen. Elke Tafel heeft een eigen verhaallijn en thema. Door tekst en muziek, oefening, ritueel en gespreksvragen kan een verhaal gaan resoneren.”

Op www.TafelvanHoop.nl vind je alles wat je nodig hebt om je eigen Tafel van Hoop te creëren. Je kunt kiezen voor een van de kant-en-klare Tafels, of een Tafel organiseren rond een eigen thema, met een doe-het-zelf handleiding.