Haagse stadsgezichten

Naar aanleiding van het zeventigjarig bestaan van de Maranathakerk in Duinoord is van 21 december tot 12 januari een prachtige expositie te zien. Het is een tentoonsteling van kunstwerken met als onderwerp de kerk en de buurt.

Veertien kunstenaars hebben in een wijde kring rond de Maranathakerk (Duinoord, 2e Sweelinckstraat) karakteristieke pleinen, straten en parken vastgelegd. Sommigen maakten aquarellen, anderen olieverfschilderijen. Een paar hebben het interieur van de kerk geschilderd.

Met dit project wil de jubilerende, zeventigjarige Maranathakerk benadrukken dat ze ‘kerk in en van de buurt’ is. Doel is door middel van kunst de schoonheid van dit deel van Den Haag te verbeelden. Op stadsgezichten figureren meestal overbekende gebouwen, zoals het Binnenhof en het Voorhout. Maar misschien, dacht de Maranathakerk, zijn schilders er ook wel in geïnteresseerd hun ezel buiten het centrum op te zetten. Den Haag bestaat immers uit een bonte verzameling wijken met elk hun eigen sfeer.

Kerk en kunst hebben raakvlakken. Wat beide willen uitdrukken, is: hoe geef je vorm aan wat onzegbaar is? Hoe vang je een sfeer, een gedachte, waardoor mensen geraakt worden door iets wat boven hen uitstijgt? Mede-organisator van het project ‘Haagse stadsgezichten rond de Maranathakerk’ is Leo van Heijningen, die in zijn galerie aan het Noordeinde 152 een verkoopexpositie van de veertig kunstwerken houdt.

De expositie is te zien van zaterdag 21 december tot 12 januari. De openingstijden zijn te vinden op www.kunstzaalvanheijningen.nl.

Boven: Tamara Giesberts, Interieur Maranathakerk, acryl op doek, 90 x 120 cm.
Onder: Hans Versfelt, Johan de Wittlaan met zon, olieverf, 40 X 50 cm.