Over zomeren

"Er is zomer, er is genoeg. Daar mogen we op vertrouwen." Aan het begin van de vakantieperiode vindt Arja Hoogerbrugge inspiratie in een gedicht van Judith Herzberg. Over de uitdaging die we krijgen om elkaar als mensen op handen te dragen.

"Judith Herzberg schrijft:

Er is nog zomer en genoeg
wat zou het loodzwaar
tillen zijn wat een gezwoeg
als iedereen niet
iedereen ter wille was
als iedereen niet iedereen
op handen droeg

Een gedicht dat ik regelmatig spel in deze periode van het jaar met de mensen om me heen, medewerkers, bewoners, naasten, vrijwilligers. Soms stuur ik het rond en vind ik het terug op een prikbord of een vensterglas. We spellen langzaam de woorden en brengen elkaar zo voorzichtig in herinnering dat mensen mensen nodig hebben om te kunnen overleven, te leven. Ja zomer is een tijd van recreëren en op adem komen. Sommigen zoeken daarvoor de rust van eigen huis en tuin op, anderen trekken er op uit en vinden hun inspiratie in vreemde oorden. Ja zomer is ook de tijd van achterblijven en wachten op het terug komen van wie geniet van die wel verdiende vakantie. En wachten duurt, zo weten we, lang.

Nu ik het gedicht voor de zoveelste maal herlees zie ik opeens het woordje 'en' staan tussen zomer en genoeg. Dat raakt me. Er is zomer! Er is genoeg! Daar mogen we - levend onder Zijn ZON - op vertrouwen. Er is zomer, er is genoeg. Een zeker houvast.

Even dwalen mijn gedachten naar de woorden 'grote zomer' als een ons gegeven vooruitzicht. En bij genoeg denk ik zomaar opeens aan het genoeg dat er is of ontstaat waar mensen bereid zijn te delen. Dan weerklinkt voor mij in het gedicht de uitdaging die we krijgen om elkaar als mens toch zeker op handen te dragen als grondhouding. Zelf zou ik zeggen dat we als mens altijd en overal te gast zijn bij elkaar. Zou dat komen van het  Licht, en licht-heid kunnen brengen in ons leven?

Dat de ZON ook deze zomer stralen zal"

Dominee Arja Hoogerbrugge is geestelijk verzorger bij Florence. Als predikant met bijzondere opdracht was zij tot deze zomer ruim 10 jaar lid van de Algemene Kerkenraad van de Protestantse Kerk Den Haag.We bedanken haar voor haar trouwe bijdrage aan het beleid van onze kerkelijke gemeenschap.