Lidmaatschap

Je hoeft geen lid te zijn om naar de kerk te komen. Iedereen is welkom. Sommige mensen willen hun verbondenheid vastleggen in een lidmaatschap of blijkgeverschap. Hieronder vind je informatie over de verschillende mogelijkheden.

Inschrijven
Om je te laten inschrijven bij de Potestantse Kerk Den Haag, neem je contact op met de ledenadministrateur van de kerk waarvan je lid wilt worden. De contactgegevens van de ledenadministrateur zijn meestal te vinden in de kerkkrant of op de website van de kerk.

Als je als lid uit een andere gemeente naar Den Haag bent verhuisd, dan wordt je lidmaatschap automatisch overgeschreven naar de nieuwe gemeente via SILA (Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie). Meer over SILA lees je hier. Je kunt zelf aangeven bij welke kerk of wijkgemeente je je wilt aansluiten. Als je dit niet aangeeft, dan word je op basis van je adres automatisch geregistreerd bij de kerkelijke gemeente in jouw wijk.

Soorten lidmaatschap
Dooplid of belijdend lid: De doop is een teken van verbond tussen God en mensen en door je te laten dopen wordt je onderdeel van de wereldwijde christelijke gemeenschap. Als je als kind of als volwassene gedoopt bent, dan sta je ingeschreven bij de kerk, als 'dooplid'. Heb je daarnaast belijdenis van het geloof gedaan, dan ben je 'belijdend lid'. Als je er over denkt om je te laten dopen of belijdenis te doen, dan kun je contact opnemen met de dominee of ledenadministrateur van de kerk waar je je verbonden mee voelt. Je kunt ook contact opnemen met het Kerkelijk Bureau.

Gastlid: Sta je ingeschreven bij een ander kerkgenootschap, maar wil je ook lid worden van een kerk die bij de Protestanste Kerk Den Haag hoort? Dan kun je een gastlidmaatschap aanvragen. Neem hiervoor contact op met de kerk waar je wilt worden ingeschreven.

Blijkgever: Ook als je niet gedoopt bent of belijdenis hebt gedaan, kun je je laten registreren bij de Protestantse Kerk Den Haag. Je bent dan als 'blijkgever' verbonden met de kerk en de gemeente. Neem hiervoor contact op met de kerk waar je wilt worden ingeschreven.

Overschrijven
Als je lid bent van de Protestantse Kerk, word je op basis van je adres geregistreerd bij de kerkelijke gemeente in jouw wijk. Wil je liever ingeschreven staan bij een andere kerk in de stad of bij een kerk in een andere plaats, dan kun je je laten overschrijven. Neem hiervoor contact op met de ledenadministrateur van de kerk waar je staat ingeschreven of waar je wilt worden ingeschreven.

Bij een verhuizing word je lidmaatschap automatisch overgezet naar je nieuwe woonplaats via SILA. Wil je lid blijven van de kerk in je oude woonplaats, dan kan dit natuurlijk. Geef dit aan bij de ledenadministrateur van je oude of nieuwe kerk.

Uitschrijven
Als je je wilt laten uitschrijven bij de Protestantse Kerk Den Haag, dan kun je dit laten weten aan de ledenadministrateur van de kerk waar je staat ingeschreven.
Protestantse Kerk Den Haag
Parkstraat 32