Lichtpuntjes (6)

Mensen die naar elkaar omkijken, nieuwe vormen van kerk-zijn, we horen prachtige verhalen die we graag delen. Zoals het Pinkstervuur dat door Loosduinen gedragen werd, tekeningen om door te geven en een vliegende brigade die kaarten en cadeautjes bezorgt.

Pinkstervuur in Loosduinen - LichtDelen

Deel het vuur! dat was het idee achter de Pinksterwandeling door Loosduinen, georganiseerd door pionierplek LichtDelen. Een wandeling - in kleine groepjes en op afstand - voor jong en oud. Een soort Kliederkerk, maar dan buiten. Het was een prachtige dag om naar buiten te gaan en te genieten van de natuur, ontmoetingen, de opdrachten onderweg en het vuur. Dat vuur werd letterlijk meegenomen tijdens de wandeling, die begon en eindigde in de Abdijkerk. Een ook daar brandde het vuur!

Pinkstermaaltijd aan huis - Duinzichtkerk
Twee vrijwilligers, die regelmatig voor de maaltijdgroep in de Duinzichtkerk heerlijke maaltijden bereiden, kookten op 1 juni, Tweede Pinksterdag, een heerlijke maaltijd. Omdat er geen maaltijd in de kerk gehouden kan worden, brachten vrijwilligers de maaltijden bij mensen thuis. Een heerlijke verrassing in deze coronatijd.

Tekeningen om door te geven - Wijkgemeente West
Ook kinderen leveren hun eigen bijdrage aan het gemeente-zijn in deze andere tijden. Dominee Martine Nijveld vertelt over een mooi inititatief: “Een gezin stuurde me een foto toe met daarop Wijkkranten en kindertekeningen. Elke Wijkkrant/Kerk in Den Haag die zij rondbrachten in hun bezorgwijk (48 adressen) kreeg er ook een tekening bij. Vanuit een ander gezin kreeg ik tot twee keer toe een stapel tekeningen/kleurplaten. Op de eerste stapel kleurplaten stond: “We hopen dat deze tekening voor een glimlach zorgt”. Bij mij kwam die glimlach meteen en ik hoop bij anderen ook. De tekeningen hebben ondertussen een goede bestemming gekregen! Alle kinderen: bedankt!”

Teken van leven - Lutherse Kerk
In maart begon de Evangelisch-Lutherse Gemeente met een vlog met de naam “Teken van Leven”. Gemeenteleden delen op deze manier verhalen en ervaringen met elkaar en laten de vele kanten van de kerk zien. Zo gaf organist Sander van Houten een prachtig kijkje achter de schermen van één van de mooiste orgels van Den Haag: ‘tante Bätz’. Dominee Hanneke Allewijn schreef met koster Henk een speciaal ‘coronalied’. En Mascha de Haan zoekt op de fiets de uiterste grenzen van de Lutherse gemeente op. Wie ontmoet ze daar? Bekijk de vlogs hier!

Vliegende brigade in Loosduinen - Stek
Voor de corona-crisis kwam een groep ouderen maandelijks samen in een parochiehuis in Loosduinen voor het project Samen koken, samen delen. Nu dat niet meer kan zijn de leden van de groep ondergebracht in een telefooncirkel. Maar voor een paar deelnemers is dat niet genoeg. Zij hebben een vliegende brigade gevormd en brengen cadeautjes, groeten en teksten rond in de buurt. Ouderenwerker Marianne van Schravendijk: "We geven leden van de telefooncirkel een verjaardagscadeautje en hebben ze ook een presentje gegeven met Pasen. Veel ouderen zijn eenzaam en bang om ziek te worden of alleen te sterven. Zij zoeken daar woorden voor. En omdat de meesten geen e-mail hebben, laat ik op verzoek passende teksten bij hen bezorgen." De brigade bestaat uit een mevrouw van 84 die houdt van sociaal contact en met haar scootmobiel door Loosduinen rijdt, een mevrouw van 85 die al fietsend door de buurt haar conditie op peil houdt en een meneer van 70 die ondanks zijn suikerziekte zo nu en dan de deur uit wil.

Meer lichtpuntjes - hoopvolle verhalen
Lees hier deel 1