Lichtpuntjes (1)

In deze periode, waarin we op nieuwe manieren contact met elkaar zoeken, krijgen allerlei mooie initiatieven vorm! Van digitale ontmoetingen tot een klein gebaar voor een ander. Hieronder een kleine greep uit de vele bijzondere en hoopvolle verhalen.

Het Paaspakket - Christus Triumfatorkerk
Het is de meest bijzondere week van het jaar: de Stille of Goede Week. Hoe vier je deze dagen voorafgaand aan Pasen als de kerk dicht is? Daar heeft de Christus Triumfatorkerk wat op gevonden: het Paaspakket. Het paaspakket bestaat uit een klein flesje druivensap, een kleine matse, een kruisje, een waxinelichtje, een bloembol en een liturgie. Deze komen in de internetvieringen in de Stille Week terug. Zo kan iedereen thuis deze bijzondere vieringen meemaken. Het pakketje kan opgehaald worden of wordt bij mensen thuisbezorgd (met inachtnemen van voorzorgsmaatregelen). Meer informatie

Dagelijks Brood - Houtrustkerk
Voor velen is deze periode van sociale onthouding zwaar. De Houtrustkerk wil gemeenteleden en geïnteresseerden daarom een hart onder de riem steken. Ds Karl van Klaveren stuurt elke dag "Dagelijks brood", een e-mail met een bemoedigende tekst of iets om over na te denken. Hij schrijft over iets wat hem opvalt of inspiratie of troost geeft. Meer informatie: houtrustkerk@gmail.com.

Hulpactie voor de voedselbank - Geloven in Moerwijk
In Moerwijk wonen veel mensen die afhankelijk zijn van de Voedselbank. Voor hen wordt het de komende tijd met alle maatregelen extra moeilijk, zeker nadat Voedselbank Haaglanden moest besluiten te stoppen met het uitdelen van voedselpakketten. Als tijdelijke noodmaatregel krijgen klanten van de voedselbank een supermarktbon. Dat is mooi meegenomen, maar niet genoeg om als gezin boodschappen van te doen. Daarom zijn Geloven in Moerwijk en andere organisaties in de wijk een Coronahulp actie gestart, waarmee elke week 150 gezinnen geholpen worden. Meer informatie

Plantjesactie
Kwekerij Apartus wilde zijn plantjes, die nu niet verkocht worden, een goede bestemming geven. Via de Haagse Gemeenschap van Kerken werd een oproepje gedaan en een behoorlijk aantal kerken uit de hele stad meldde zich. Margriet Quarles van de Lukaskerk vertelt: "En dan wordt het even een gedoe, de chauffeur moet een route samenstellen. De garage van een vrijwilliger van wijkgemeente de Drieklank staat vol met bloemen, het kerkplein van de Duinzichtkerk ook. Weet niet hoe de omgeving van de Antonius Abt er uitzag. Dankzij een gemeentelid van de Maranathakerk kreeg de Lukaskerk ook heel veel plantjes. Dankbare reacties van mensen die de plantjes kregen. Mooie deurgesprekken, raamzwaaien en stoeppastoraat. Prachtige actie dus, dank aan allen die meewerkten."

Video call - Zinzoekers
Ook de activiteiten van Zinzoekers, netwerk voor twintigers en dertigers in Den Haag, krijgen nu een nieuwe, digitale vorm. Afgelopen week was de primeur: een video call met een flinke groep zinzoekers! Er was een rondje 'hoe gaat het?' en het was vooral fijn om elkaar weer even te zien en horen. Voor volgende week staat er weer een video call gepland. Naast een rondje hoe het met iedereen gaat, is er een 'memo', een 'meditatief moment'. Daarna is er tijd om hier samen over door te praten. Je bent welkom om aan te haken, ook als je nog nooit bij een activiteit van Zinzoekers bent geweest! Meer informatie: dorinde@zinzoekers.nl.

Meer lichtpuntjes - hoopvolle verhalen
Lees hier deel 2