Lichtpuntjes (5)

Hoopvolle verhalen, we horen ze ook nu, in de week van 75 jaar bevrijding en herdenken. Herdenken, dat gebeurde in de Grote Kerk en bij de Oase. Vanuit huis maakten we het mee. We hoorden gedichtjes over 'vrijheid'. En LUX zoekt "Haags geluk"!

Herdenking vanuit de Grote Kerk - Haagse Gemeenschap van Kerken
Toch samen herdenken op 4 mei, dat was de wens van de Haagse Gemeenschap van Kerken, waarin 20 Haagse kerkgenootschappen samenwerken. Daarom werd er in de Grote Kerk een prachtige herdenking georganiseerd, die via een livestream door iedereen thuis was te volgen. Het werd een avond met ontroerende muziek en indringende woorden. We hoorden twee Hagenaars vertellen over hun eigen ervaringen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Marco van Baalen lichtte belangrijke punten in de Haagse oorlogsgeschiedenis uit. En ds. Bert Karel Foppen herdacht de Haagse dominee Dirk Arie van den Bosch, overleden in Kamp Amersfoort in 1942. Veel stadsgenoten logden in om de herdenking te volgen. Deze is nog altijd terug te zien.

Elfjes over vrijheid - Wijkgemeente West
Ds Martine Nijveld vroeg aan de kinderen en volwassenen om een bijdrage aan de dienst van 3 mei. Ze vroeg of zij iets wilden schrijven over het thema vrijheid: in de vorm van een kort gedichtje van 11 woorden, een zogenoemd 'elfje'. Velen gaven aan de oproep gehoor! In de kerkdienst las zij er een aantal voor, waaronder de twee onderstaande elfjes.

Bevrijdingsdag
Vijf mei
Iedereen is blij
De oorlog is voorbij
Hoera
- Jet (8 jaar)

Vrijheid
Feest vieren
Geen oorlog meer
In andere landen wel
Herdenken
- Roosmarijn

4-meiherdenking in Spoorwijk - De Oase
Elk jaar is er bij buurt-en-kerkhuis de Oase in Spoorwijk een herdenking op 4 mei - door en voor de buurt. Dit jaar kon de herdenking niet op de gebruikelijke manier doorgaan, vanwege de maatregelen rond het coronavirus. Er werd een andere manier gezocht en gevonden. De multiculturele werkgroep Spoorwijk, met daarin vertegenwoordigers van moskee, tempel en kerk, verzorgde een kleinschalig programma. Zo werd het een intieme bijeenkomst, waarna bloemen werden gelegd bij de gedenkplaat. Via een filmpje van de herdenking kon iedereen dit moment toch meebeleven.

Op zoek naar Haags geluk - LUX
Gelukkig zijn. Dat willen we allemaal. Maar vinden we geluk als we er actief naar zoeken? In de podcasts van pioniersplek LUX komen 20 mensen uit Den Haag aan het woord over wat hen gelukkig maakt. In deze podcast gaat het over wat mensen nu écht gelukkig maakt. Veel mensen zoeken geluk in een goede baan, een overweldigende vakantie, een perfecte relatie. Het zoeken naar geluk lijkt soms wel wat op een onverzadigbare zoektocht. Er lijkt altijd wel iets beters, mooiers, groters. En dan gaat het zoeken naar meer en beter dus weer op volle vaart door. Het zoeken naar geluk is een opvallend actuele en tegelijkertijd al eeuwenoude vraag. Denk aan de zogenoemde zaligsprekingen van Jezus uit de Bergrede over wie er nu daadwerkelijk gelukkige mensen zijn. Of denk aan het boek The Second Mountain uit 2019 van New York Times columnist David Brooks. Nieuwsgierig geworden? Luister de podcasts hier!

Meer lichtpuntjes - hoopvolle verhalen
Lees hier deel 1