Lichtpuntjes (4)

We zoeken en vinden lichtpuntjes, nu misschien nog wel meer dan anders. Hier een greep uit de hoopvolle verhalen die we horen uit kerk en stad. Met fruitboompjes bij de Maranathakerk, een online Nacht van de Hoop en een tuinfeestje bij de Kinderwinkel in Moerwijk.

Kers en pruim uit kerktuin - Maranathakerk
Het zijn nu nog zielige sprieterige takjes, met enkele groene blaadjes, maar over een paar jaar zullen aan de fruitboompjes naast de Maranathakerk de heerlijkste vruchten hangen. Leden van de werkgroep Groene Kerk hebben dit voorjaar zeven jonge boompjes geplant. Als alles meezit zullen de Maranathabomen te zijner tijd het volgende gezonde en lekkere fruit opleveren. Appel (Golden Delicious); appel (Cox’s Orange); pruim (Opal); kers (Stella); peer (Conference); abrikoos (Tros Oranje); peer (Duo-peer, zowel Conference als Doyenne du Comice).

Online Nacht van de Hoop - Zinzoekers
Al sinds 2010 organiseren StekJong en Zinzoekers in de nacht voor Pasen de Nacht van de Hoop in de Grote Kerk van Den Haag: een bijzonder event vol verstilling, verbinding en reflectie voor twintigers en dertigers uit Den Haag. Begin dit jaar werd als thema ‘leegte’ gekozen. Wie had toen kunnen bedenken hoe die leegte ons in deze tijd zou omringen en dat de Grote Kerk van Den Haag die paasnacht écht leeg zou blijven. Gelukkig stond een enthousiast en creatief team op om een online alternatief te bedenken en met succes! Met ruim 50 deelnemers zoomden we zaterdag 11 april in op de Nacht van de Hoop in een stille, lege Grote Kerk Den Haag. We beleefden de leegte, samen alleen vanuit huis. Wat was het bijzonder! Beelden van lege straten, Sofie de Klerk die de stilte verbrak en de leegte vulde met meeslepende muziek, mooie gesprekken met elkaar en lichtjes die één voor één werden ontstoken.

Tuinfeestje op afstand - Kinderwinkel
De Kinderwinkel in Moerwijk is al een aantal weken dicht. De kinderen en tieners worden gemist. Daarom organiseerden tienerwerker Marijke Beker en kinderwerker Monique Djizani een activiteit in de binnentuin achter de Kinderwinkel. Marijke vertelt: "Het was zoeken naar de manier waarop we stoeltjes en geluidsapparatuur volgens alle richtlijnen konden neerzetten. Gelukkig kwam er een tiener langs die wilde helpen. Er waren tien kinderen. Ik vond het heel fijn om ze weer te zien en om even te checken hoe het met ze gaat. We lazen een verhaal voor met beweegopdrachten. Het viel me op dat de kinderen moeilijk te activeren waren. Ze lijken sloom te zijn geworden door het thuis zitten! Bij het afscheid gaven we ze wat speelgoed mee. Het smaakt naar meer!"

Meer lichtpuntjes - hoopvolle verhalen
Lees hier deel 1