Het journaal op bezoek

In deze corona-tijd is er in de media veel aandacht voor de manier waarop kerken met de bijzondere situatie omgaan. In het Paasweekend kreeg de Christus Triumfatorkerk in Bezuidenhout zowel het NOS Journaal, Hart van Nederland als NRC op bezoek.

Het was deze Pasen anders dan anders. Vanwege de maatregelen in verband met het coronavirus konden mensen Pasen niet samen in de kerk vieren. Maar er onstonden en onstaan allerlei creatieve manieren om toch met elkaar verbonden te zijn. Onder andere in de Christus Triumfatorkerk in Bezuidenhout. In het Paasweekend was bij verschillende media te zien hoe Pasen er in deze kerk uitziet.

Zo was er in het NOS Journaal een mooi item te zien over hoe Pasen gevierd wordt in de Christus Triumfatorkerk. Omdat het gezamenlijke paasontbijt niet door kon gaan, brachten jongeren een lekker paasontbijtje bij mensen thuis. De kerkdienst werd, zoals in deze tijd elke zondag, uitgezonden via internet.

Ook Hart van Nederland kwam langs en sprak met predikant Jaap van den Akker over deze online kerkdiensten. "Je probeert in een camera te kijken en je probeert je voor te stellen hoe daar mensen aan de andere kant van de camera de dienst volgen, maar het voelt natuurlijk raar." Toch worden de diensten door veel mensen bekeken en gewaardeerd.

Hoe mensen thuis de dienst beleven, stond centraal in het artikel in NRC. Samen de dienst kijken, meezingen, een knutselwerk voor de kinderen en napraten via Whatsapp. "Soms heb ik het idee dat we nu nog meer verbonden zijn met elkaar, nu we zelfs tijdens de dienst aan het appen zijn".