Film over de Paardenberg

De kerk is op veel manieren aanwezig in onze stad, onder andere met buurt-en-kerkhuizen: plekken voor ontmoeting en voor hulp aan de meest kwetsbaren. Maak via een prachtig filmpje kennis met één van deze plekken: de Paardenberg in de wijk Transvaal.

Buurt-en-kerkhuizen zijn diaconale plekken waar buurt en kerk samenkomen. Met ruimte voor ontmoeting, verbinding en verdieping. Diaconaal werkers en vrijwilligers bieden er hulp aan de meest kwetsbaren in onze stad, door middel van gesprekken, praktische hulp en het bemensen van de voedselbank. Er zijn activiteiten zoals buurtmaaltijden, naailessen, gesprekskringen en kringvieringen.

De Paardenberg in de wijk Transvaal is zo'n buurt-en-kerkhuis. Een plek waar niet de problemen, maar de mensen centraal staan. Mensen uit een multiculturele buurt waar vrijwel geen leden van de Protestantse Kerk meer wonen. Wat heb je als kerk dan nog te zoeken in deze wijk en wat heb je er te bieden? Vanuit die vraag liep Lysias Advies een half jaar rond in de buurt en bij de Paardenberg. Het resultaat is een rapport over de bijzondere werkwijze van de Paardenberg ten opzichte van andere welzijnsorganisaties in de wijk. Uniek aan de Paardenberg is het werken vanuit de presentietheorie: hulpverleners leven zich in de bezoeker in, zonder voorwaarden aan de hulp, en niet altijd gericht op het oplossen van het probleem, maar juist op het mede verdragen van de problematiek. Dat is voor de doelgroep van de Paardenberg belangrijk, omdat hun problemen doorgaans niet eenvoudig op te lossen zijn.

Over het onderzoek werd een prachtig filmpje gemaakt, waarin één van de onderzoekers vertelt over de resultaten en ook bezoekers, medewerkers en vrijwilligers aan het woord komen.

Wil je meer weten over het werk van de Paardenberg en onze andere buurt-en-kerkhuizen? Kijk dan op deze pagina