Even kennismaken: LUX

Dingen in een ander licht zien, dat wil LUX, de jongste pioniersplek van de Protestantse Kerk Den Haag. Pionier Rik Zwalua vertelt over de wens naar stilte, rust en bezinning en over de inspirerende kick-off waarmee LUX in maart van start ging.

"Wat bezielt je? Met deze vraag startte LUX op 7 maart 2019 als pioniersplek van de Protestantse Kerk Den Haag. De vraag ‘wat bezielt je?’ is een vraag die het team van LUX gesteld kreeg door mensen om hen heen, maar ook een vraag die de teamleden regelmatig aan zichzelf stelden in aanloop naar de wording van LUX. Wat bezielt je om een pioniersplek te starten die zich richt op jonge Haagse stadsbewoners? Velen van hen – of beter: ons, want het team van LUX bestaat uit mensen van dezelfde leeftijdscategorie – zijn druk met werk en carrière, vriendschappen en relaties, sport en cultuur, en dan zou daar ook nog iets met geloof, spiritualiteit of kerk bij moeten? En los van de agendadruk is de kerk voor velen niet de eerste plek om vragen te stellen naar ‘goed leven’.

Vandaar die vraag: ‘wat bezielt je?’. Tijdens de kick-off van LUX op 7 maart deelde Stephan Sanders zijn persoonlijke ervaringen met diezelfde vraag. Hij vertelde hoe hij in zijn eigen leven koers wijzigde, van atheïst naar christen. Dat was niet eenvoudig, ook geen paulinische omslag, maar een geleidelijke ontdekkingstocht en meer nog: de ervaring van gevonden worden. Mensen om hem heen begrepen daar soms weinig van en vroegen Stephan daarom: wat bezielt je? Hoe het ook zij, het werd voor hem gaandeweg duidelijk dat hij niet meer om God heen kon. In tegenstelling tot wat hij vroeger dacht maakt geloven het leven niet eenvoudiger. Sterker, als gelovige krijg je er juist extra vragen bij, zo was zijn ervaring. En toch. Toch was het de moeite waard voor Sanders.

Het verhaal van Stephan Sanders is volgens LUX een mooi verhaal om te laten zien dat het christelijk geloof het leven niet per definitie eenvoudiger of makkelijker maakt, maar wel diepgang geeft die de moeite waard is. Dat zijn verhalen waar LUX graag naar zoekt en over in gesprek gaat. We zijn nog maar net gestart en daarom ook nog wat zoekende, maar we weten in ieder geval wel dat we ons willen richten op de vragen die ‘de moeite waard zijn’. Kernwoorden daarbij zijn voor ons stilte, rust en bezinning. Onze toekomstige activiteiten zullen vooral op dat snijvlak te vinden zijn. Door middel van inhoudelijke diepgang, momenten van verstilling en een vleug kunst in de breedste zin hoopt LUX dingen in een ander licht te zien – of misschien wel een moment van Gods Licht te ervaren."

Ben je nieuwsgierig naar LUX en de verschillende activiteiten? Bezoek de website of neem contact op met pionier Rik.