Den Haag Herdenkt

De stad Den Haag is zwaar getroffen in de Tweede Wereldoorlog. Daarbij heeft ieder stadsdeel zijn eigen geschiedenis. Om elkaars verhalen te leren kennen en om de verhalen te bewaren, is er op 4 mei een stadsbrede Haagse dodenherdenking in de Grote Kerk.

Op woensdag 4 mei gaan de deuren van de Grote Kerk - Huis voor de Stad - open. Iedereen is er van harte welkom voor de herdenkingsbijeenkomst die tussen 18:15 en 19:15 uur wordt gehouden. Den Haag Herdenkt sluit zich aan bij het landelijke jaarthema voor 4 en 5 mei: 'Vrijheid in verbondenheid'. De onderlinge verbondenheid vergroten we door scholieren in gesprek te brengen met ouderen die de oorlog hebben meegemaakt en door inwoners met elkaar in gesprek te brengen over herdenken. Op dit moment voelen we ook een diepe verbondenheid met de mensen in Oekraïne die vechten voor hun vrijheid. In het programma krijgt het allemaal een plek.

Programmaonderdelen herdenkingsbijeenkomst
  • Burgemeester Jan van Zanen zal spreken;
  • Yvonne Keuls deelt haar ontroerende oorlogsverhaal;
  • Kleinkunstenaar Max Douw zal enkele liedjes zingen bij het verhaal van Yvonne Keuls;
  • Een koor met onder anderen Oekraïense zangers zal een vredeslied zingen;
  • We krijgen een korte impressie van het gesprek tussen scholieren en ouderen;
  • Willem Post vertelt over de verrassingsaanval in mei 1940 en over de geboden weerstand;
  • Jongeren zullen hun gedicht voordragen en we zien schilderijen die zij hebben gemaakt;
  • We gedenken de Haagse slachtoffers in WOII en staan stil bij de vele monumenten in Den Haag;
  • We sluiten het programma af met een vredesritueel door mensen vanuit verschillende levensbeschouwingen en religies, verenigd in de Stichting Prinsjesdagviering;
  • Na afloop lopen we gezamenlijk naar het Carnegieplein voor twee minuten stilte en de kranslegging.

Den Haag Herdenkt
Grote Kerk
Rond de Grote Kerk 12, Den Haag
Woensdag 4 mei 2022
18:15 - 19:15 uur
Aanmelden voor de herdenkingsbijeenkomst kan via deze link.

De wandeling van de Grote Kerk naar het Carnegieplein is 1,3 km lang, ongeveer 15 á 20 minuten lopen. Met het openbaar vervoer: neem bij halte Kneuterdijk bus 24 richting Kijkduin of bus 28 richting Zuiderstrand, tot halte Vredespaleis.
Dialoogbijeenkomst
Voorafgaand aan de herdenkingsbijeenkomst verzorgt Dialoog in Den Haag van 15:30 tot 17:00 uur een dialoog in het pand van PEP, Riviervismarkt 2, over het thema: ‘Wat betekent herdenken voor u, voor jou?’. Den Haag Herdenkt biedt daarom om 17:30 uur in de kerk een kop vrijheids-maaltijdsoep aan á € 2,50. Deze bijdrage kunt u bij het afhalen van uw maaltijdsoep geven. Aanmelden voor de dialoogbijeenkomst kan via deze link.