Bericht uit Columbus

De verbondenheid die twee jaar geleden vorm kreeg tijdens het kerkasiel in Bethel merken we nog altijd. Zo kregen we hulp van een kerk in de VS die ook kerkasiel bood. Deze week kwam er goed nieuws: na 40 maanden kon ook daar het asiel beëindigd worden.

Op Martin Luther King-dag 2018, tijdens het kerkasiel in buurt-en-kerkhuis Bethel, kwamen twee doopsgezinde voorgangers, Joel Miller en Austin McCabe Juhnke van de Columbus Mennonite Church in Ohio naar Den Haag om een aandeel te nemen in de doorgaande wake en viering die we toen hielden. Drie uur lang gingen zij voor in de doorlopende dienst die de familie Tamrazyan beschermde. Dat werd mogelijk doordat gemeenteleden hun verzamelde frequent flyer-miles schonken. Het verhaal van de familie Tamrazyan en de doorlopende kerkdienst had ook hen bereikt en geraakt. Hun betrokkenheid had ook te maken met een ongedocumenteerde vrouw, Edith, die bij hen in de kerk asiel had gekregen. Ondanks dat ze al 20 jaar in de Verenigde Staten woonde, liep ze het risico op detentie en uitzetting. De leden van de kerk boden haar bescherming in het kerkgebouw en steunden haar met gebed, praktische ondersteuning en zetten zich in voor haar belangen.

Op 18 februari 2021 kregen we goed bericht uit Columbus. Edith kon de kerk verlaten om naar huis te gaan en naar haar gezin, van wie ze noodgedwongen 40 maanden gescheiden moest wonen. Door de komst van de nieuwe regering kreeg ze een voorlopige verblijfsstatus. Het gevaar op uitzetting is voorlopig geweken en ze kan haar leven weer oppakken en zich richten op het proces om een permanente verblijfsstatus te krijgen.

Ook als Protestantse Kerk Den Haag zijn we blij met dit hoopvolle bericht uit Columbus, waar mensen ook begaan waren met het kerkasiel in Den Haag. We zijn dankbaar dat we ons onderdeel weten van de wereldwijde gemeenschap van christenen en dat we samen met anderen mogen blijven werken aan verbinding en gerechtigheid.

Het Nederlands Dagblad schreef een artikel over het einde van het kerkasiel voor Edith: klik hier om het te lezen.
Meer over het kerkasiel voor Edith in de Columbus Mennonite Church is hier te vinden.
Het nieuwsarchief van het kerkasiel voor de familie Tamrazyan in buurt-en-kerkhuis Bethel is hier te vinden.