Armenzorgwandeling

Armenzorg is al 500 jaar een belangrijke taak van de Protestantse kerken in Den Haag. Deze wandeling, door het centrum van Den Haag, voert langs plekken die hiermee te maken hebben. De wandeling duurt zo'n twee uur en begint en eindigt bij de Lukaskerk.

De route voert langs 20 plaatsen en gebouwen die een rol hebben gespeeld en soms nog spelen in de Haagse armenzorg. Van protestantse en katholieke kerken, van joodse en islamitische organisaties, maar ook van de gemeentelijke overheid. Zo kom je langs de voormalige diaconale bakkerij - nu de Lukaskerk. Je aandacht wordt gevestigd op plekken waar je anders misschien voorbij zou lopen, zoals een verborgen hofje en een klooster. En de bekende monumenten ontbreken niet, zoals de Grote Kerk en het Binnenhof. In de routebeschrijving staan verhalen over de geschiedenis en functie van elke stop.

De routebeschrijving met uitleg kun je hier downloaden. De brochure is ook op te vragen bij de Protestantse Diaconie