Expositie Jaap Min

In de kerkzaal van de Bosbeskapel hangen van 1 maart tot en met 8 juni 17 schilderijen van de Bergense schilder Jaap Min (1914-1987). De schilderijen vormen een rode draad in de vieringen in de aanloop naar Pasen. Ook zijn ze op andere momenten te bezichtigen.

Jaap Min was schilder en voerde daarnaast tientallen monumentale opdrachten uit. Zo maakt hij fresco's, glas-in-loodramen, betonreliëfs en mozaïeken voor kerken, scholen en openbare gebouwen. In de Bosbeskapel zijn enkele van zijn religieuze schilderijen te zien. Martin Koster, predikant van de Bosbeskapel, nam het initiatief voor deze tentoonstelling, die de titel 'Ingetogen expressie' mee kreeg.

"Begin vorig jaar zocht ik afbeeldingen bij de Bijbellezeingen die gehouden zouden worden in de wekelijkse vespers. Bij één van de lezingen vond ik een paneel van Jaap Min, een zogenaamde sgraffito uit 1954 getiteld Maria, Jezus en Johannes één in het lijden. Tegelijkertijd correspondeerde ik met een vriend over de dichter C.S. Adama van Scheltema over wie hij schreef dat deze in 1913 in Bergen 'De Windroos' liet bouwen. Kort daarvoor had ik gelezen dat Jaap Min vanaf zijn huwelijk in 1945 in De Windroos is gaan wonen. Deze toevallige ontmoeting van dichter en schilder bracht me ertoe om me verder te verdiepen in Jaap Min. Zo bezocht ik samen met mijn vrouw zijn indrukwekkende glas-in-lood raam in de Pius X kerk in Alkmaar. Geraakt door zijn kleuren, lijnen en vlakken organiseerde ik rond de langste dag voor een aantal collega's een workshop met Hélène Min - zelf kunstenaar en dochter van de schilder - in het Bergense landschap dat Jaap Min zo bijzonder liefhad en hem inspireerde tot veel landschapsschilderijen. In een e-mail nadien schreef Hélène: "Zelf hoop ik dat er zich een mogelijkheid voordoet om juist ook het 'religieuze' werk ergens te tonen, omdat het zoveel te geven heeft aan inspiratie, juist nu." Ik bedacht me geen moment en mailde een aantal foto's van onze Bosbeskapel met tuin en vroeg me hardop af of deze plek misschien zou voldoen. Er werd verkend en gepolst en zo kwam het dat zowel de Stichting Jaap Min als onze wijkkerkenraad het licht voor deze presentatie op groen zette."

De werken zijn op dinsdagmiddag en woensdagochtend te bezichtigen. Ook rond de kerkdiensten is er gelegenheid de schilderijen nader te bekijken.
Ingetogen expressie: schilderijen van Jaap Min
Bosbeskapel
Bosbesstraat 5, Den Haag
van 1 maart t/m 8 juni 2022
Te bezichtigen op elke dinsdag, 17:00 - 18:00 uur en elke woensdag, 10:30 - 12:00 uur.

Afbeelding: Paasmorgen, Jaap Min, olieverf op doek